Niepełnosprawni mieszkańcy Poznania mogą już korzystać z szerokiej oferty usług asystenckich w ramach pilotażowego programu "Niezależność na telefon". Projekt realizowany jest przez Fundację Akceleracji i Inkubacji Biznesu na zlecenie Urzędu Miasta Poznania.
Wsparcie kierowane jest do dorosłych mieszkańców Poznania, rozliczających w tym mieście podatek dochodowy od osób fizycznych przez okres co najmniej jednego roku, z orzeczonym znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności. W jakich czynnościach dnia codziennego może pomóc asystent?
Zawiera je poniższy katalog usług:
- pomoc w przygotowaniu się do wyjścia, wyjściu, powrocie oraz dojazdach środkami komunikacji publicznej do: miejsca zamieszkania, pracy, nauki, rehabilitacji, placówek medycznych, miejsc realizacji kursów i szkoleń zawodowych oraz urzędów;
- pomoc w przygotowaniu się do wyjścia, wyjściu, powrocie oraz dojazdach środkami komunikacji publicznej do innych, określonych przez klienta miejsc, w szczególności miejsc, do których dotarcie służy utrzymaniu aktywności społecznej, zawodowej, rodzinnej, religijnej, towarzyskiej i kulturalnej oraz aktywnemu spędzaniu czasu wolnego;
- pomoc w zakupach i korzystaniu z punktów usługowych, przy czynnym uczestnictwie klienta;
- pomoc w utrzymywaniu w czystości i sprawności sprzętu ułatwiającego codzienne funkcjonowanie (np. wózek, balkonik, podnośnik, kule, elektryczna szczoteczka do zębów, elektryczna golarka , wymiana żarówki etc.);
- wsparcie w wykonywaniu innych czynności wymagających sprawności fizycznej, a nie wchodzących w zakres usług opiekuńczych ani specjalistycznych usług opiekuńczych (np. pakowaniu bagażu, pakowaniu podarunków, pielęgnacji mogił);
- wsparcie w pokonywaniu barier architektonicznych poza miejscem zamieszkania klienta;
- pomoc w podróży środkami komunikacji publicznej pomiędzy wybranymi przez klienta punktami, w tym odbiór klienta z dworca lub lotniska i pomoc w dotarciu w wybrane miejsce – usługa realizowana jest na obszarze Poznania oraz gmin z którymi Miasto Poznań zawarło porozumienia transportowe: Czerwonak, Dopiewo, Kleszczewo, Komorniki, Kostrzyn, Kórnik, Luboń, Mosina, Murowana Goślina, Pobiedziska, Puszczykowo, Rokietnica, Suchy Las, Swarzędz, Szamotuły, Tarnowo Podgórne, Duszniki i Kaź
- pomoc w przemieszczaniu się po terenie dworca lub lotniska do momentu pojawienia się specjalistycznego personelu dworca/lotniska, odpowiedzialnego za dalszą pomoc klientowi;
- pomoc w dowiezieniu i odbiorze środkami komunikacji klienta, z i do wybranych punktów, osób poniżej 13 roku życia i osób zależnych, znajdujących się pod faktyczną opieką klienta, przy czynnym uczestnictwie klienta usługa realizowana na terenie miejscowości wymienionych w §4 pkt.1;
- pomoc w udziale w wyborach;
- pomoc osobie niepełnosprawnej w korzystaniu z zajęć sportowych i obiektów sportowych: basen, siłownia i inne sporty - udział asystenta w treningach i zajęciach sportowych, możliwy jest tylko po uzgodnieniu z trenerem/instruktorem;
- pomoc i towarzyszenie w korzystaniu z dóbr kultury: muzeum, teatr, kino, koncert, itp.;
- pomoc i towarzyszenie w korzystaniu z placówek sportu i rekreacji: pływalnia, stadion,park itp.;
- pomoc i towarzyszenie podczas załatwiania spraw urzędowych;
- pomoc w transporcie zwierząt domowych znajdujących się pod faktyczną opieką klienta z i do weterynarza;
- pomoc techniczna w pisaniu pism, listów osobom niewidomym, bądź niezdolnym do samodzielnego pisania ręcznego, czy komputerowego;
- podstawowa pomoc merytoryczna w redagowaniu i rozumieniu treści pism i innych dokumentów urzędowych osobom z niepełnosprawnością intelektualną oraz osobom z dysfunkcją słuchu;
- czytanie prasy, książek lub korespondencji osobom niezdolnym do samodzielnego czytania.
Trzeba dodać, że asystenci nie świadczą usług opiekuńczych ani specjalistycznych usług opiekuńczych, o których mowa w ustawie z dnia 12.03.2004 o pomocy społecznej. Ponadto mogą odmówić, gdy osoba z niepełnosprawnością poprosi o pomoc w prowadzeniu gospodarstwa domowego, transport prywatnym pojazdem - zarówno klienta, jak i asystenta, a także w przypadku czynności pielęgnacyjnych zaleconych przez lekarza oraz służących zaspokojeniu potrzeb fizjologicznych klienta, w tym pomocy w czynnościach samoobsługowych - za wyjątkiem sytuacji, gdy nieudzielenie takiej pomocy może skutkować zagrożeniem dla życia lub zdrowia osoby z niepełnosprawnością lub istotnym dyskomfortem fizycznym lub psychicznym.
Projekt realizowany jest pilotażowo od 20.10.2018 do 31.12.2018 roku. Pomoc świadczona jest 7 dni w tygodniu - w godzinach 8.00 - 22.00. Zgłoszenia zapotrzebowania na usługi asystenta przyjmowane są telefonicznie pod numerem 61 646 33 44, za pomocą wiadomości SMS wysłanej pod numer 783 944 112 oraz poczty elektronicznej pk@um.poznan.pl
Niestety obowiązują pewne istotne limity - z usług asystenta można korzystać w wymiarze do sześciu godzin w tygodniu - w uzasadnionych przypadkach częstotliwość i czas realizacji usług mogą być zwiększone. W czasie trwania pilotażu jedna osoba może wykorzystać maksymalnie 24 godziny wsparcia asystenta.
Korzystanie z usług asystenta jest bezpłatne.
Źródło informacji: faib.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz