Najświeższe informacje dla osób z niepełnosprawnościami - prawo, ciekawostki, wydarzenia!
piątek, 12 stycznia 2018
Musisz wymienić dowód osobisty na nowy, a masz problem z dostaniem się do urzędu? Oto jakie obowiązki ma w takiej sytuacji gmina
Według informacji Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji w pierwszym kwartale 2018 r. upływa termin ważności dowodów osobistych miliona osób w całym kraju. Złożenie wniosku powinno poprzedzać o 30 dni datę ważności dokumentu, tyle właśnie czasu ma urząd na przygotowanie nowego dowodu. Złożenie w późniejszym terminie może skutkować, że zostaniemy bez dokumentu tożsamości, a to może wiązać się z mnóstwem problemów, w tym z sankcjami finansowymi - nawet do 5 tys złotych... A co z osobami niepełnosprawnymi, które ze względu na ograniczoną sprawność mają trudności z osobistym złożeniem wniosku o wymianę dowodu?
Niestety przepisy nie uwzględniają w tej sytuacji możliwości wyznaczenia pełnomocnika do załatwienia tej sprawy. Zgodnie z prawem urzędnik musi zweryfikować tożsamość wnioskującego o wymianę. Jednak w przypadku, gdy osoba wnioskująca o wymianę nie może stawić się z powodu choroby, kalectwa lub innej nie dającej się pokonać przeszkody, na podstawie art. 50 § 3 Kodeksu postępowania administracyjnego, organ może dokonać określonej czynności w miejscu jej pobytu, jeżeli pozwalają na to okoliczności, w jakich znajduje się ta osoba. Oznacza to, że jeśli istnieje przeszkoda (np. zdrowotna) w samodzielnym dostaniu się do urzędu, pracownik gminy, po wcześniejszym zgłoszeniu powinien odwiedzić osobę niepełnosprawną w jej miejscu zamieszkania, odebrać wniosek, a następnie osobiście dostarczyć gotowy dokument. W przypadku odbioru dowodu z urzędu istnieje także możliwość odebrania dokumentu w imieniu osoby niepełnosprawnej za pośrednictwem opiekuna prawnego, ustanowionego prawomocnym orzeczeniem sądu.
A co w przypadku problemów z samodzielnym udaniem się do fotografa, w celu wykonania zdjęcia do dowodu? Tutaj niestety nie ma innej możliwości, poza zaproszeniem fotografa do domu i wykonaniem zdjęcia w miejscu zamieszkania. (Źródło: MSWiA)
A co jeśli osoba niepełnosprawna z uwagi na zły stan zdrowia, nie może podpisać się na wniosku o wydanie dowodu osobistego? W takiej sytuacji pracownik organu gminy przyjmujący wniosek o wydanie tego dokumentu umieszcza adnotację stwierdzającą przyczynę braku podpisu.
Warto dodać, że wniosek o wymianę dowodu możemy złożyć w dowolnym urzędzie gminy, niezależnie od miejsca zamieszkania. Na stronie internetowej urzędu powinny znajdować się szczegółowe informacje odnośnie zamówienia wizyty pracownika do domu. Źródło zdjęcia: gliwiceonline.pl
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
a co ze zdjeciem
OdpowiedzUsuńUzupełnione :)
Usuńzdj pewnie zrobia jak przyjdą z urzędu
Usuńgłupota,odebrać osba ustanowiona sądowo,czy mają pojęcie ile czasu trwa taka procedura?A jeśli niepełn choruje i sam nie może ,to co ma isć do sądu załozyc sprawę żeby ktoś za niego odebrał?
OdpowiedzUsuńTaka jest tylko możliwość. Najłatwiej i najszybciej jest poprosić urzędnika o przyniesienie gotowego dokumentu.
Usuńnie napisali,jak tak to super,tylko czy zrobi to za darmo jeśli nie ma ustawy
Usuń