poniedziałek, 12 lutego 2018

W 2018 zostanie uruchomiona specjalna aplikacja dla osób niepełnosprawnych z problemami słuchu ułatwiająca komunikację z numerem 112


Dzięki współpracy Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Ministerstwa Cyfryzacji w 2018 roku zostanie uruchomiona, na razie pilotażowo, specjalna aplikacja mobilna, ułatwiająca osobom głuchym i niedosłyszącym wysyłanie zgłoszeń alarmowych na numer 112. W prace nad projektem zaangażowali się również posłowie z Parlamentarnego Zespołu ds. Osób Głuchych. To bardzo dobra wiadomość dla sporej grupy użytkowników, którzy ze względu na niepełnosprawność nie byli w stanie korzystać z numeru alarmowego 112.

Prace nad tym projektem rozpoczęły się w ubiegłym roku, MSWiA, we współpracy z Polskim Związkiem Głuchych, przeprowadziło konkurs na specjalną aplikację mobilną do wysyłania zgłoszeń alarmowych. Efektem tego było wytypowanie rozwiązania, które umożliwi przekazywanie zgłoszeń SMS kierowanych na numer alarmowy 112. Jak podkreśla Paweł Majewski, wiceminister spraw wewnętrznych i administracji, powstanie aplikacji to m.in. efekt skutecznej, szerokiej współpracy politycznej "- Cieszę się, że w MSWiA mogę nadzorować dokończenie projektu, którego realizację rozpocząłem wspólnie z ministrem Tomaszem Zdzikotem, będąc jeszcze w Ministerstwie Cyfryzacji. Podziękowania w tej sprawie należą się również posłom z Parlamentarnego Zespołu ds. Osób Głuchych, którzy są mocno zaangażowani w te prace. To przykład nie tylko ponadresortowej inicjatywy, ale również dowód szerszej współpracy politycznej dla rozwiązania problemu pomijanego w minionych kadencjach Sejmu." Warto dodać, że wczoraj - 11 lutego obchodzony był Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112.


W jaki sposób będzie można dokonać zgłoszenia pod numer 112? Aplikacja umożliwi każdemu, zarówno osobom głuchym i niedosłyszącym, jak i tym, które nie są w stanie wykonać połączenia głosowego - np. z powodu urazu, wysłanie wiadomości tekstowej do operatora 112 i ewentualną komunikację w celu poproszenia o pomoc.

MSWiA planuje, że pilotaż aplikacji ruszy w 2018 roku. Jego celem będzie przetestowanie aplikacji pod kątem jej funkcjonalności oraz kompatybilności z systemem informatycznym Centrów Powiadamiania Ratunkowego. Jednocześnie zostaną przeprowadzone testy wydajności oraz bezpieczeństwa. Po tym etapie zostaną wprowadzone odpowiednie zmiany w prawie i nastąpi uruchomienie w pełni funkcjonalnego systemu.

Planowane przystosowanie usługi zgłoszeń alarmowych dla osób z problemami słuchu to długo wyczekiwane i bardzo potrzebne ułatwienie.

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza