poniedziałek, 10 września 2018

Wybory samorządowe 2018: głosowanie korespondencyjne dla osób z niepełnosprawnościami. Terminy i najważniejsze zasady


Wszyscy wyborcy ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności mogą w najbliższych wyborach samorządowych oddać swój głos korespondencyjnie. Aby skorzystać z tej możliwości, należy zgłosić taki zamiar komisarzowi wyborczemu. Państwowa Komisja Wyborcza przypomina, jakich zasad trzeba przestrzegać, by móc skorzystać z tej formy głosowania.


Na początek najważniejsze terminy. Pierwsza tura wyborów samorządowych odbędzie się 21 października 2018, a druga - 4 listopada 2018. Zamiar głosowania korespondencyjnego powinien być zgłoszony przez wyborcę niepełnosprawnego komisarzowi wyborczemu najpóźniej do 8 października br. Zgłoszenie zamiaru głosowania korespondencyjnego dotyczy jednocześnie ponownego głosowania (tzw. II tura) w wyborach wójta (burmistrza, prezydenta miasta). W przypadku przeprowadzania ponownego głosowania wyborca, który nie zgłosił zamiaru głosowania korespondencyjnego przed pierwszym głosowaniem, może go zgłosić po dniu pierwszego głosowania - najpóźniej do 25 października br.

Jednym z najważniejszych uprawnień niepełnosprawnego wyborcy jest głosowanie korespondencyjne. Oto, co, gdzie i jak zgłosić, by skorzystać z tej formy udziału w wyborach.

Każdy niepełnosprawny wyborca, z orzeczonym umiarkowanym lub znacznym stopniem niepełnosprawności, ma prawo oddać swój głos korespondencyjnie. By tego dokonać należy wpierw zgłosić zamiar takiego głosowania - ustnie, pisemnie, telefaksem lub w formie elektronicznej do właściwej dla miejsca zamieszkania Delegatury Państwowej Komisji Wyborczej (pełna lista teleadresowa dostępna tutaj). Zgłoszenie, w przypadku najbliższych wyborów samorządowych, powinno wpłynąć nie później, niż do 8 października (I tura), lub od 22 do 25 października (II tura) - jeśli pierwsze zgłoszenie nie zawierało chęci udziału w II turze wyborów.

Zgłoszenie powinno zawierać nazwisko i imię (imiona), imię ojca, datę urodzenia, numer ewidencyjny PESEL wyborcy niepełnosprawnego, oświadczenie o wpisaniu tego wyborcy do rejestru wyborców w danej gminie, oznaczenie wyborów, których dotyczy zgłoszenie, a także wskazanie adresu, na który ma być wysłany pakiet wyborczy. Co ważne, do zgłoszenia należy dołączyć kopię aktualnego orzeczenia właściwego organu orzekającego o ustaleniu stopnia niepełnosprawności - w przypadku zgłoszenia ustnego orzeczenie należy dostarczyć odrębnie. Warto też zauważyć, że wyborca niepełnosprawny może zażądać w zgłoszeniu dołączenia do pakietu wyborczego nakładki na kartę do głosowania sporządzonej w alfabecie Braille’a.

Wyborca niepełnosprawny, który zgłosił zamiar głosowania korespondencyjnego, otrzymuje pakiet wyborczy nie później niż 7 dni przed dniem wyborów. Pakiet wyborczy doręcza wyborcy niepełnosprawnemu urzędnik wyborczy za pośrednictwem Poczty Polskiej.

W tym momencie pozostaje oddanie głosu, po czym karty do głosowania należy włożyć do koperty na kartę do głosowania, którą zakleja się, a następnie kopertę tę należy włożyć do koperty zwrotnej łącznie z podpisanym oświadczeniem i przesłać ją do właściwej obwodowej komisji wyborczej ds. przeprowadzenia głosowania w obwodzie. Wyborca niepełnosprawny może przekazać kopertę zwrotną przedstawicielowi Poczty Polskiej. W tej sytuacji koperty zwrotne zostaną dostarczone do właściwych obwodowych komisji wyborczych ds. przeprowadzenia głosowania w obwodzie w godzinach głosowania. Koperty na kartę do głosowania wyjęte z kopert zwrotnych dostarczonych do obwodowej komisji wyborczej ds. przeprowadzenia głosowania w obwodzie wrzucane są do urny wyborczej.


Wyborca niepełnosprawny może także w godzinach głosowania osobiście dostarczyć kopertę zwrotną do obwodowej komisji wyborczej ds. przeprowadzenia głosowania w obwodzie.

Więcej informacji: pkw.gov.plpkw.gov.pl

Lubię to! / Udostępnij na Facebook!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz